Functii ale marcii

Conform art. 3 din Legea nr. 84/1998, marca reprezinta un semn susceptibil de reprezentare grafica, care serveste la deosebirea produselor sau a serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele apartinand altor persoane, iar art. 4 stipuleaza ca dreptul asupra marcii este dobandit si protejat prin inregistrarea acesteia la OSIM.
In contextul acestor prevederi apar doua din functiile marcii: cea de protectie si cea de diferentiere. Totusi, ansamblul relatiilor comerciale, complexitatea acestora, legate de lansarea si promovarea pe piata a unui produs, distribuirea acestuia, mentinerea intr-o competitie dura si de durata, ca si raporturile care se stabilesc direct sau indirect intre beneficiarii produselor, fabricant si cel care le comercializeaza, au impus o serie de alte functii, fiecare avand un rol bine definit in strategia de marketing a unei intreprinderi.

Cele mai importante functii sunt: de a indica provenienta, de garantie a calitatii, de reputatie, de distribuire, de comunicare (considerata a fi una dintre cele mai importante prin efectele sale), de reclama, functia comerciala si cea de control si de organizare a pietei. Marca este apreciata ca un fenomen, in plan economic, care exercita o presiune extrem de puternica asupra pietei si, pentru a-i intelege mai bine rolul sau economic trebuie sa-i cunoastem functiile, care interfereaza, se influenteaza si chiar se conditioneaza reciproc, neputand fi delimitate in mod strict.

 

 
2005 Copyright © Patlib Mures